Print Document

Print Friendly and PDF

10 Ogo 2012

CERITA BADMINTON - DARI THOMAS CUP KE CHONG WEI


Sibuk di perkatakan mengenai tewasnya Lee Chong Wei (Sorry. Datuk Lee Chong Wei) sehinggakan seorang MP terpaksa digolong dalam calon non-winnable. Kesian dia.  Sebab 'twitter' badan binasa. Tetapi apabila dia memohon ma'af tanpa syarat sepatutnya isu ini dilupakan saja.  Damage done to the MP. Tetapi ada pihak (akhbar Utusan) yang minta dia ma'af secara terbuka.  Ok.  Kalau dia lakukan pun pastinya isu lain pulak timbul. Pasti ada yang menuduh dia tidak ikhlas.  Demam pilihanraya Malaysia. Lantaklah, apa pun syabas Chong Wei.  Bukan senang nak jadi silver medallist kali kedua. Ingat lagi ketika Misbun Sidek wakil single Malaysia satu ketika dulu.  Ramai mengutuk ketika dia tewas.  Ada sebar khabar angin dia makan rasuah dan jual mainan. Tetapi utamanya tidak ada seorang pun dapat mengalahkan dia di Malaysia.  Orang kata dia (termasuk adiknya Rashid) juara kampung hanya kerana mereka ingin menghina bangsa Melayu yang belum pernah sehebat keluarga Haji Sidek di Malaysia ketika itu.

Nak cerita disini ialah pengalaman aku dengan badminton.  Kalau main sekarang pasti heart attack. Dah tua dan badmintonlah satu-satunya sukan yang boleh terkena 'stroke' terutama pemain yang gemarkan permainan 'stroke' macam aku dan Icuk Sugiarto my hero dari Indonesia. Tapi nak cerita sedikit sejarah yang aku masih ingat. 

Thomas Cup di rampas dari Malaya oleh jiran Indonesia dalam tahun 1958.  Hanya tahun 1967 kita dapat menubuhkan team yang terbaik. Ketika itu kawasan Asia Tenggara bergolak dengan KONFRONTASI Malaysia-Indonesia (Sukarno lawan Tunku Abdul Rahman dan lagu Begawan Solo vs Ala-Godam-Godam Sukarno) serta peralihan rejim Sukarno-Suharto di Indonesia. Team badminton Indonesia tak sehebat para penyokongnya di Jakarta. Maka berlakulah kekecohan ketika Malaysia hampir menang. Akhirnya final di hentikan sebelumm berlaku pertumpahan darah masyarakat yang frust nonggeng akibat kemiskinan dan politik dalaman komunis vs nasionalis. (Arwah Mak aku yang hanya bermain badminton kampung era AWAS - Ahmad Boestaman sempat komen.  "Indonesia ingat Thomas Cup harta bapak mereka".  Emosi sekali orang tua aku ni.) Ketika itu juga peralihan jaguh singles Indon Ferry Sonnevile ke Rudy Hartono (the greatest player ever). Tetapi Malaysia sederhana dengan kekuatan Tan Aik Huang dan the greatest doubles ever - Tan Yee Khan dan Ng Boon Bee (hanya sekadar humble eletric meter reader di Ipoh dan tak jutawan macam pemain-pemain Malaysia sekarang).

Seronok menang Thomas Cup, tetapi itu pun selepas Indonesia yang begitu ego enggan tanding baki perlawanan di tempat neutral.  Menang default. Jadilah. Indonesia menunggu tiga tahun kemudian (ketika itu tiga tahun sekali) dan dalam tahun 1970 berjaya menewaskan Malaysia 7-2 di Kuala Lumpur. Aku di tingkatan dua dan 'kenduri pisang' bersama arwah Ayah yang memang kuat makan dan pantang ada 'occasion' mesti disudahi dengan makan.  "Kenduri' kerana menang tipis 5-4 dalam semi-finals dengan Denmark melalui live telecast hitam/putih. Apapun semua tinggal kenangan.  Yang aku nak cerita ialah nostalgia 'demam' badminton di Malaysia selepas itu dan tak pernah berlaku lagi walaupun Malaysia hanya menang kembali di era Rashid Sidek dalam tahun 1992. (22 tahun kemudian).

Apapun Thomas Cup 1970 mencetus fenomena dasyat di Malaysia.  Rakyat berbilang kaum yang baru lagi melalui 13 Mei 1969 hampir semua bermain badminton. Hall badminton fully book, tanah lapang di kawasan perumahan di cangkul jadi badminton court dan harga shuttle cock turun akibat competition tauke-tauke cina di Ipoh. Paling ketara, ramai membeli raket, net badminton dan bulutangkis. Aku pula mintak mak-ayah beli raket badminton. Ayah belikan Yoneyama (lihat gambar atas-kemudiannya Yonex). Dan aku masih simpan hingga kini.  Raket jenis kayu. Sekarang (mula dengan Carlton) semua dah carbon.  Ketika itu ada sebuah lagi brand popular iaitu Eagle buatan Thailand (lesen China). Tapi aku masih mengidamkan jenis Maxply Dunlop (lihat gambar di atas) yang ketika itu berharga RM50 keatas. Mahal bagi marhain macam aku.  Malangnya, standard badminton saya tidak pernah mencapai setinggi Hafiz Hashim.  (Ingat lagi PM Mahathir memberi amaran bahawa jangan terlalu manjakan Hafiz setelah dia memenangi All England.  Malangnya, dasar Melayu, Kelantan pulak tu, lihat aje apa berklaku).

Satu nostalgia fenomena Thomas Cup 1970 (sehebat fenomena Mawi) ialah aku dan rakan-rakan berbilang kaum menantikan setiap Sabtu dan bermain di sekolah Cator Avenue, Ipoh (aku old boy).  Redah aje walaupun ketika itu dah sekolah menengah, tingkatan dua. Kami berkongsi 10 - 20 sen seorang untuk bulu tangkis.  Net aku punya. Memang fun dan kami begitu jauhhhhhhh dari era perkauman yang memisahkan rakyat Malaysia ketika ini.  Walaupun 13 Mei baru saja tercetus akibat nafsu rakus politicians yang haram jadah, kami memang fun-fun-fun.  Ada seorang kawan dah migrate ke Australia.  Kami berhubung melalui facebook dan masih teringatkan suatu peristiwa di tahun 1970 (42 tahun dulu) di Ipoh dimana semua rakyat Malaysia bersatu padu tanpa diperingatkan dengan lagu atau slogan propaganda ala-cultural revolution China, untuk 'merampas kembali' Thomas Cup dari tangan Indonesia. Love those days. Apa pun diharap Datuk Lee Chong Wei akan menang di Rio, 2016.  Ketika itu pasti bukan Lin Dan lagi sebab dia akan kahwin tak lama lagi dan mula menibai Xie Xingfang (gambar di atas) secara rakus ala-blue film.

Bagi Chong Wei pula,ada Wong Mei Choo. ??? Tapi kalau mereka berkahwin, pasti Datin Wong juga mengharapkan batang untuk di hisap dan kongkek. Maka pasti Chong Wei akan menjadi orang pertama dan terakhir di dunia yang memenangi pingat perak tiga kali olimpik berturut-turut. 

Kalaulah squash jadi acara Olimpik aku pasti Nicole David akan dapat emas dan semua akan puja puji beliau.  Termasuk melalui Twitter dan kaki betting akan bertungkus lumus memastikan Nicole tewas 'mengejut'. Maka itulah adanya, cerita aku mengenai Thomas Cup 1970. Dalam kenangan.

Tiada ulasan: