Print Document

Print Friendly and PDF

8 Ogo 2012

KALAU ALLAH SWT LAHIRKAN PENDEK

Tak semua makhluk Allah SWT yang bergelar manusia, berbilang kaum dan sukubangsa dilahirkan sempurna tingginya.  Ada yang dilahirkan pendek. Bila dia pendek dan bernasib baik pula otak cerdek - masuk universiti dan memegang jawatan tinggi kerajaan - sudah pasti timbul masalah ketika di pejabat. Terpaksa deal dengan anak-anak buah yang jauh lebih tinggi fizikalnya amat meyiksakan. Maka terlebih dahulu siksakan anak-anak buah ini. Jangan dengar pandangan mereka walau bagaimana bijak sekalipun. AKU ADA KUASA. Ataupun cari pasal dengan meng'hopeless'kan dan meng'useless'kan anak-anak buah. Juga dengan ungkapan AKU ADA KUASA. Inilah masalah boss-boss pendek. Memang pain in the arse. Selalunya kurang ajar. Tahu nak marah.  Bila seminar dialah yang bercakap panjang dan tak beri peluang anak-anak buah yang hadir dan terpaksa bertungkus lumus prepare untuk bercakap. Konon nak tunjuk AKU ADA KUASA. Ada seorang itu tak dapat disambung ketika bersara walaupun dah menyembah keperingkat Najib Razak.  Menangis dalam hati dan kesian seribu kali kesian sehingga kini gila talak dengan jabatan lama dia. Apakan daya, puki mak, puki mak keturunan pendek ini cuma nampak 'bijak' bila AKU ADA KUASA. Dah tak ada kuasa nak beli stem kat pejabat pos pun tak tahu. Celaka. Sial.

Ada satu lagi kes pendek tak sedar diri. Mengaku 'intellectually arrogant'. Tapi berlatar belakangkan Kelantan yang sentiasa kuno dan daif.  Bila anak buah bertanya secara professional akan melenting dan bertanya "AWAK NAK TEST SAYA'. Babi pendek ini memang ranggi gedebe tak menentu tetapi apabila ramai menyerang terus kecut telor.  Berselindung sebalik kuasa memang ngalahkan Aaron Aziz dalam cerita Gengster KL.  Hanya suka dipuji dan menerima pujian.  Otak tak kemana.  Sekadar senior kerana lama dalam perkhidmatan.  Tetapi apabila terlepas pencen umur 58 terus maki hamun arwah emak kerana melahirkan dia awal atau tidak menipu pendaftaran 3-4 tahun lewat macam dilakukan oleh seorang yang sama bodoh tetapi PANJANG.  Muka dah tua bangka tetapi masih ada 4-5 tahun sebelum pencen.  Terima kasih kerana mendaftar lewat di Kelantan. Kalaulah aku didaftar 10 tahun lewat boleh lah dapat pingat emas lumba lari 100 meter bawah 5 tahun dunia kerana aku dah 15 tahun.  Pasti Chef de Mission serta Chief Coach aku dapat Tan Sri atau Tun dan bermegah akan jadi ketua forever. 
Apa pun terima lah hakikat bahawa kalau pendek, hormatilah pemberian Allah SWT.  Relaks la. Jangan mengenakan orang bawahan kerana awak kononnya AKU ADA KUASA. Insaflah golongan babi pendek sombong. Pangkat Allah SWT bisa tarik sekelip mata. Pendek badan mungkin panjang konek, gunakan sepenuhnya untuk membiak zuriat.  Kalau baka isteri-isteri tinggi, mudah-mudahan anak-anak cukup sifat dan boleh pijak-pijak awak bila besar nanti.

Tiada ulasan: