Print Document

Print Friendly and PDF

24 Ogo 2012

KITAR SEMULA ATAU SAMPAH IKUT SUKA HATI

Baru baru ini aku di KLIA dan sempat melihat 'tong' kitar semula ini.  Cantik dan menarik. Memang ikut format untuk kertas (biru), plastik (oren) dan aluminium (hijau). Menarik dan nampak bersih.

Tetapi aku mula bertanya pada diri. 1. Adakah masih aktif pungutan untuk kitar semula ini.  Syukur kalau masih diteruskan. 2. Atau sekadar nak beri kontraktor baru untuk supply tong-tong ini?  Boleh jadi jutawan si polan atau mungkin kontraktor dulu yang sudah jutawan dan perlu faceliftkan tong-tong stail baru. Dengan harga baru duit cukai dan zakat rakyat? 3. Apa jadi dengan tong-tong lama? Yang dibuat dari plastik teguh pastinya tak mudah reput.

Aku tahu tempat tong-tong lama ini ditempatkan. Jadi aku kesana sebelum sembahyang Jumaat hari ini. Ini dia foto-fotonya.  Masih kukuh, tetapi .... 1. Warna biru dan oren masih kekal tetapi warna coklat ganti dengan hijau. Dan yang baru hanya guna sticker. Mengapa begitu? Pasti ada bos-bos for the sake dengan idea/fatwa baru yang bahlol.  2. Nampak tegap tetapi cuba kita tengok apa di dalam.  Jelas dari tiga-tiga tong lama ini 1. Tidak lagi digunakan (underutilised) 2. Sampah-sampah ikut suka hati dan nyata bukan untuk kitar semula. 3. Adake mereka yang mengutip sampah-sampah ini?  Walaupun tidak  berbau, jijik lah menengok tong-tong ditempatkan tanpa digunakan berhampiran pejabat-pejabat yang bertaraf Dunia Pertama. 4.  Tak kan le KSN baru kena menyelesaikan masalah taraf EO ini?  Memang pantat lah mereka yang membiarkan perkara ini berterusan. Sial. Babi. Kalau tegur pasti kita kena mark oleh PTD-PTD haram jadah yang membela EO mereka yang pastinya betina untuk mereka fantasize hisap tetek.

Bukan hendak selesaikan masalah tetapi pasti akan 'menutup dengan apa cara sekali pun' kelemahan ini. Tapi kalau  membodek --- nombor satu.  So what next?  Pasti akan ditukar tong-tong ini dengan tong-tong corak baru.  Yang lama? Kitar semula kat tasik berhampiran jadi tukun untuk membiak talapia. Bodoh ternyata bangang.






Tiada ulasan: