Print Document

Print Friendly and PDF

26 Ogo 2012

LAGU ITU KENANGAN..KEKAL HINGGA ABADI. (PART ONE)

Setiap manusia (kecuali yang dilahrikan pekak) pernah mendengar muzik dan lagu.  Ada yang meminati secara gila babi. Obsession.  Ada yang berbakat (anugerah Allah SWT) sehingga boleh menggubah lagu bersama lirik yang merdu dan menarik.  Ada juga yang salah guna bakat dan mencipta lagu-lagu lucah, hentam kerajaan, fitnah orang dan sebagainya.  Ada yang terlalu bongkak sehingga sanggup bertanya "Siapa Mahathir" padahal di negara asalnya pasti kecut telor dan batang hendak bertanya : "Siapa Lee Kuan Yew".

Ok. Sekarang cuba kita berikan 10 lagu sentimental paling killer dalam hidup kita.  Aku pasti, ibarat cap jari, retina mata atau DNA seseorang, tidak akan sama kesepuluh-puluh lagu berkenaan.  Kalau aku berpeluang meminta 50 orang menyenaraikan 10 buah lagu paling feelings hingga mampu melimpahkan 7 tempayan airmata sekali dengar, pasti tidak ada yang akan sama. Kalau ada pastinya individu berkenaan membela jin atau hantu raya yang sama.

Bersama ini akan aku berikan 10 buah lagu paling feelings menonggeng jubor yang pernah aku dengar dan kenangkan.  Mungkin ramai tidak setuju, atau ada senarai mereka sendiri, terpulang. Mungkin ketika lagu ini popular kamu masih dalam buah pelir bakal bapak-bapak kamu sebagai air mani. Era mungkin berlainan.  Apa pun enjoylah versi YOUTUBE 10 lagu-lagu paling aku minati (part one). (Kalau ada peluang dengarlah lagu If I Sing You a Love Song oleh Bonnie Tyler.  Kata dia dalam lagu itu, "Love Songs Last Longer Then Lovers Often Do"...tepat sekali.  Ketika bercinta - monyet, puppy, atau kekal keanak cucu, ada lagu kongsi bersama.  Mungkin yang tak ada jodoh atau suami/isteri dah arwah, lagu itu tetap kekal dan boleh download anythime).  My BEST 10 songs.


1. Rindu Bayangan oleh Carefree / Jay Jay.  Memang mengingatkan kekawan baik ketika di ITM penghujung tahun 70an.  Carefree pernah perform di Dewan Sri Budiman dan Jay Jay diminta nyanyi lagu ini dua kali.  Dia layan. Juga top dengan Joget Mak Enon ketika itu. Nostalgia ITM bersama S***** Ali.

2. Sebenarnya lagu giler menonggeng oleh Alleycats ini adalah cover version.  Original oleh kumpulan Mercys (Indonesia).  Nukilan suara lantang Charles Hutagalung.  Tajuk asal Kapankah.  Memang ketika lagu ini popular di awal 70an ianya tidaklah begitu berkumandang di RTM atau TV Malaysia.  Mungkin bahang konfrontasi tidak luput sepenuhnya ketika itu.  Apa pun lagu ini teringat aku akan LRMR.  Jodoh datang dua kali 1976 dan 2002 tetapi Allah SWT lebih mengetahui dan ada hikmahNya ... Kapankah ???  Rupanya sudah pun diupload versi Mercy's.  Jadi aku lampirkan bersama.  Bandingkanlah dan jangan pulak mula berbahas versi siapa lebih hebat.  Nanti ada yang berdemo di Jakarta.

3. Di tahun 1985 aku berkursus di INTAN Kiara. Kena tinggal di hostel. Ketika itu ekonomi Malaysia sedang boom jadi compulsory tinggal di hostel.  Ketika merudum ketika PTK pun kena berulang dari rumah.  Sial punya Pentadbir INTAN.  Lagu oleh Fredo ni memang top. Flybaits memang hebat ketika itu. Lagu Mengapa Perpisahan Yang Kau Pinta ini melambangkan kaum wanita yang sering mintak 'break' atas berbagai alasan. Mak Bapak tentang sebab berlainan kabilah/negeri, tetiba rasa hanya hubungan adik beradik (masa cium dan ramas tetek tak fikir demikian), tak setaraf sebab abang hanya PTD sengkek bukan CEO Petronas dll. Lagu ini aku teringat wanita Jawa Bank Islam, S****** S... yang dah ada tunang masih pada mula-mula nak test berkawan dengan aku. Itulah resamnya...bau badan wanita Jawa ketika berpeluh memang menyetimkan konek.


4. Janji Manismu oleh Aishah (hasil genius Adam Ahmad).  Lagu klasik ini mengingatkan aku rancangan popular Juara Lagu TV3. Memang top ketika itu. Siulan ramai serta kumandang kat radio 2-3 kali sehari. Ketika itu juga aku mula bekerja ke luar negeri dan mula menghayati peribahasa "Hujan Emas Negeri Orang, Keris dan Lembing di Negeri Sendiri"...Malaysia jugak best walau macamana best atau cantiknya burit-burit di tempat aku bertugas. Apa pun Budu dan Nampla sama sahaja...

 


 5. Lagu ini reminds me of putus cinta kawan karib aku yang kini seorang jutawan.  Bercinta dengan gadis UPM.  Memang cantek dan natural beauty. Kawan kampung.  S******* M.H. namanya. Kawan aku MCE terror dan belajar di England.  Tinggallah tunang di UPM ambil agriculture.  Balik bercuti rupanya disambak oleh fellow senior di UPM, seorang keturunan Jawa.  Frust nonggeng kawan aku ni dan sering teringatkan lagu ini.  Walaupun masa dah lama berlalu satu hari si jutawan bercerita menerima panggilan telefon adik si SMH, minta kut-kut ada contract. Terus dia kata tak kenal...itulah dia, kalau kahwin dengan kakaknya pasti dah kaya raya. Diganggu Kenangan oleh Black Dog Bone ini memang untuk semua.  Kita pasti diganggu kenangan silam. Yang baik atau buruk tetap menggangu seketika...


(BERSAMBUNG)

Tiada ulasan: