Print Document

Print Friendly and PDF

24 Ogo 2012

MEMINATI SESEORANG (2)

Seperti yang diluahkan sebelum ini, manusia mesti ada 'benda' yang diminatinya.  Samada minat terhadap seseorang, minat sesuatu hobi, minat termenung, minat mambaca, minat sekodeng orang kencing dan mandi, minat pada dadah yang bakal menghancurkan badan dan sebagainya.  Ada orang minat kepada berlainan jenis. Lelaki minat perempuan seperti aku. Atau lelaki meminati lelaki sejak era Nabi Lut. Seperti si-dia tu.... Atau wanita minat wanita dan suka gesel burit sampai tercabut bulu-bulu. 

Ada orang minat membaca. Dari bahan lucah sehingga kepada buku-buku agama, walaupun ulamak dan tok guru tidak menggalakan berguru dengan buku.  Takut mereka kehabisan modal kut. Yang minat sekodeng pulak mesti berpenyakit.  Sanggup kena pukul atau silap haribulan kena bunuh sekiranya ditangkap sekodeng.  Dunia sekarang canggih-canggih peralatan sekodengnya.  Kamera tersorok sehingga boleh merakam pasangan kongkek tanpa disedari.

Yang minat bermenung pun ada, tapi awas ramai yang akhirnya menyembah matahari dan dihantar ke Tanjung Rambutan.  Aku teringat seorang pemuda di kampung aku. Hassan Giler (sudah pun arwah) nama diberi. Dia ni giler akibat terlalu banyak membaca.  Satu hari waktu dia keluar Tanjung Rambutan kerana dirasakan 'pulih', sempat berborak dengan aku.  Tetiba dia beritau satu analisa, masalah Asia Tenggara ialah disebabkan Lee Kuan Yew.  Sungguh jauh dia berfikir walaupun ketika itu Lee Junior sudah memerintah Singapura. Mungkin di "dunia dia" dia nampak permasalahan Lee Kuan Yew.  Nape tak sebut Lim Kit Siang, Lim Guan Eng atau Anwar Ibrahim. Mungkin belum tercapai.  Kalaulah dia hidup lagi, mungkin boleh meramalkan keputusan pilihanraya ke 13.

Orang Trengganu pula minatnya bermain mercun.  Tiap kali Ramadan merekalah juara putus jari, hidung, telinga dan kepala. Syabas. Syabas untuk Saleem, Idris Jusoh, Hadi Awang, Nazmizan dan lain-lain. Jauh aku terpesung, sekarang bahagian kedua mengenai orang-orang yang aku minati.


1. Cut Mini yang aku 'kenali' melalui movie Indonesia, Laskar Pelangi. Bagiku filem ini klasik kerana difilemkan persekitaran kawasan bijih timah di Indonesia dan reminds me of Kinta Valley dan Ipoh. Cut Mini juga mirip kawan lama (tak ada jodoh) aku yang juga seorang cikgu seperti watak dia dalam filem tersebut. Senyumnya menawan mungkin campuran 'penibaian' konek Belanda zaman dulu.  Untunglah suami dia beristerikan wajah yang mudah berpeluh seperti Cut Mini. Masam masam masin macam tengkok si dia... Sayang dia.(ผมรักคุณ).


2. Aida Rahim. Sama seperti Abby Abadi.  Aku memang tetarik dengan wajah-wajah wanita Melayu seperti ini.  Ada aura yang mampu membuat kita 'fantasize' mereka. Bagiku Aida pelakon bertaraf antarabangsa dan kalau diberi peluang boleh ke Hollywood dan menang Academy Award. Tidak ada motif apa-apa aku menganalisa demikian,  sekadar jujur dan ikhlas. Tonton aje lakonan dia dengan Jalaluddin Hassan dan Ahmad Tarmimi Siregar. Wow.  Dengan muka macam Aida, untunglah suami-suami dia.(ผมรักคุณ)
 
 3. Heliza.  Dari sebegitu ramai peserta wanita AF 1-9 aku hanya minat beberapa Farhan, Farah, Mila dan yang utama, Heliza. Bukan kerana dia asal Trengganu yang pandai main mercun serta mampu meletupkan kemaluan serta telor lelaki curang ibarat mercun, tetapi kerana mata sattornya (petai dalam bahasa Siam) dan ada keikhlasan dalam renungan dia.  Untung bakal suami dia, no problem kalau jenis lelaki one woman man, yang tidak curang. Kalau tidak pasti meletup buah pelirmu.  Aku sebenarnya dulu berdoa supaya Heliza dijodohkan dengan Mawi (Fenomena Asia Tenggara) selepas Mawi putus tunang dengan INA dan 'durhaka' dengan pesanan Istana Johor.  Kalau jadi, memang marriage of the century.  Siaran langsung setiap saluran TV dan National Geography, 555 History Channel, Discovery Channel dan CNN. Apa pun Heliza dalam makanan rancangan halal antarabangsa ASTRO sama best dengan Farah sebelum itu.  Bersahaja. Sehingga aku hafal skrip mereka.  Setiap kali menjamah makanan pasti menjawab "SEDAP"....Mungkin kalau selepas sex pun begitu.  Sedap Abang...nak lagi.(ผมรักคุณ)

4. Nora.  Sebenarnya aku minat ramai penghibur dan tokoh dari Kelantan.  Namun, tidak lah sehebat sayangku pada Nora. (ผมรักคุณ).
Sekali lagi, untung laki dia.  Dah tiga masuk keempat orang cahaya mata. Pasti best.

Mengenai artis-artis serta tokoh-tokoh Kelantan aku tetap sanjung Rahim Maarof (hensem guy era Whitesteel dan LIzawati), Arwah Wan Salman Ahmad yang main xylophone tanpa nota muzik macam hafiz Quran, Chef Wan yang boleh masak rumput jadi makanan lazat, Rosemaria yang champion RTM dan Nik Abduh yang bakal jadi Lim Guan Eng, Nurul Izzah, Mukhriz dan Hishamuddin Onn yang meneruskan dinasti kepimpinan bapak-bapak mereka. (Bakal Gedebe politik Kelantan). Nora pula, harapan agar jangan setakat 'Di Persimpangan Dilemma' sahaja.  Teruskan career anda. Anda memang cantik.

5. Norish Karman. Anak Wak Karman (Jawa Singapore ?) ini memang beautiful dan menawan hati aku. Mula meminati dia ketika menonton mini siri klasik Astana Idaman bersama Shaharuddin Thamby dan Jalaluddin Hasan. Bertaraf antarabangsa lakonan dia yang berwajah Hollywood Latin, Bollywood Campuran Mat Salleh, Boyan Singapore campur Mami Jarum, Melayu era cikgu Kirby yang kawhwin Mat Salleh di UK. Apa pun gossip tentang Norish, pedulikan, memang nasib wanita cantik sedunia kena fitnah. I Love You dan harap ASTRO akan continue dengan cliffhanger Astana Idaman.(ผมรักคุณ).  Cantik juga kalau bertudung.  Nampak warak.


 6. Usain Bolt. Memang aku kagum.  Anugerah Allah SWT. Boleh lari macam terbang dibawa angin. Kalau setengah orang kata Macam Pelesit. Tak perlu analisa panjang lebar mengenai rekod-rekod dunia yang dipegangnya, 100m dan 200m, cukup setakat mengatakan lama lagi baru ada pengganti. Ramai akan dengki, termasuk Yahudi Hitam Carl Lewis yang memberi bayangan di Jamaica kurang strict mengenai tapisan salah guna dadah. Cuma kalau nama dan asal usul Usain ialah Hussein Bot (Nelayan) dari Trengganu,aku pasti dia akan di sanjung macam Sultan Mizan.  Dapat offer berlakon dan mungkin jadi Maharaja Lawak terunggul.  Atau menjadi juara dunia atlet OKU kerana putus jari dan kaki main mercun.


7. Ustaz Don Celak. Sama dengan Usain, siapa tiru siapa ? Gemar tunjuk simbol 'Shhhhh' - macam promotion lampin wanita Whisper aje.  Apa pun tiru meniru adalah adat resam dunia. Dia pun mungkin minat Usain tetapi seperti Ustaz Azhar, Don merupakan pendakwah generasi muda yang dapat menambat hati pengikut-pengikut muda serta wanita-wanita yang mungkin melihat beliau sebagai 'ideal'nya suami mereka (what ifs syndrome). Apa pun 'Shhhhh' lambang Shut Up and don't argue - mungkin ??? Style diktator Hitler dalam kehidupan .... Apapun, aku minat dengan Ustaz Don - cuma jangan mula menggatal nak kahwin dua setelah famous nanti sudahlah. Marah Dr Husna nanti dikeratnya sotong awak. Ada seorang pendakwah suara sedap kahwin satu lagi setelah famous, ada pulak 'pendakwah' yang rajin di pentas PAS (sekarang dah insaf gamaknya) cerai bini setelah famous 'berdakwah'.  Jadi DON don't do it, don't over do it masa berdakwah - isu hudud dan wajib pakai tudung jangan hasur disentuh. Berdakwah dalam hati pun dapat pahala walaupun orang kata tak ada telor. Telor kasi heliza letupkan.









1.

Tiada ulasan: