Print Document

Print Friendly and PDF

25 Ogo 2012

PENANTIAN ITU SEKSA....BETULKE?

 
Pagi ini sebelum rush-rush open house yang akan bebas cukai bagi memenangkan Barisan Nasional bermula, aku terdengar lagu Penantian yang pernah dipopularkan oleh Arwah Zubir Ali dan kumpulan Harmoni di awal 80an dulu bermumandang dalam radio FM saluran retro.  Memang killer lagu ini.  Mat-Minah jiwang ketika itu singkat akal dan relate lagu ini kepada cinta dan romen-romen, comolots dan menanti kekasih untuk di tujah "taman syurgawi" (rujuk lirik Penantian yang maksudnya obvious, taman burit tempat keluar anak)mereka.  Tetapi Harmoni menyanyikan lagu khusus penantian anak pertama Zubir yang pastinya dah dewasa sekarang ini.  Bila Zubir Ali meninggal dalam tahun 2009 aku turut sedeh kerana zaman di UiTM dulu dia memang rapat dengan School aku menggaji.  Aku masih ingat beberapa cerita non-fiction mengenai Harmoni dan arwah Zubir Ali. Tetapi kamu bolehlah berkunjung ke blog ini dan tinjau gambar-gambar lama dan tribute untuk arwah.
http://www.myspace.com/zubirali Ok. Sekarang seperti 'janji' yang perlu ditepati, ini cerita-cerita non-fiction berkaitan Harmoni dan arwah Zubir yang masih aku ingat.
1.  Harmoni melalui evolusinya tersendiri. Dalam gambar sebelah sebenarnya Harmoni II.  Penyanyi asal Harmoni terdiri daripada Jasmin, Saliha dan Tengku Marina (kerabat raja Kelantan).  Tengku undur diri diganti dengan Azi yang berkahwin dengan drummer Harmoni. Suhaimi. Budak Arts and Design era Prof Najib Kelantan.
 
2. Kemudian Bee pulak undur diri sebab commitment tugas di Malay Mail. Begitu juga Jasmin yang jadi PRO di UMBC. Tinggal Azie dan Gee meneruskan perjuangan.  Album-album selepas Harmoni.  Kalau ada kesempatan dengarlah lagu Tanahair oleh Jasmin yang dipadankan dari sajak Usman Awang yang sosialis.
 
3.  Gosip di era tidak wujud internet tidak lah tersebar luas walaupun dunia artis teketika itu tap dipenuhi dengan sex dan buang anak )abortion di klinik Damansara).  Tapi kumpulan Harmoni decent decent semuanya.  Cuma yang aku ingat Gee girlfriend dengan Roslan RAP Drummer Booty Boys. Seketika itu malangnya mereka tak ada jodoh untuk bernikah. Kahwin ???? Azie pulak post Harmoni nyanyi solo. Aku kagum dengan anugerah Allah SWT diberi kepada Suhaimi yang zero based main drums tetapi kerana ingin join Harmoni dan ngorat Azie sanggup beli drum set dan practice makes perfect macam 7 Eleven.  24 jam.  Kahwin jugak mereka tetapi dengarnya kemudian di rampas oleh penyanyi keturunan Rasullulah SAW. Wallahualam.
 
Apa pun antara kumpulan Harmoni ini aku minat sesungguh dengan Jasmin Adnan, anak Mendeling dari Pandang Tembak KKB.  Malang hanya tinggal angan-angan untuk 'menembak' cipap dia yang pasti masin-masin masam.  Dengan Bee pulak adalah unsur 'sayang' dan lain-lain ketika di Bangsar tetapi juga tidak ada jodoh selepas 'tembak'.  Semua ini tinggal kenangan dan kepada Zubir Ali, bakat puisi lagu awak memang the best.  Semuga dicucuri rahmat ke atas rohnya.  Kalau Siti Nurhaliza pun menyanyikan lagu awak, pastinya arwah genius akhir zaman.  Bagai sajak Khairil Anwar yang kau lagukan - Aku binatang jalang love you Zubir, Jasmin and Bee.
 
Nota: aku mintak izin gambar dan lagu dari youtube yang aku ambil untuk post di blog ini.  Apa pun, Penantian tak lah se seksa mana kalau disulami dengan tasbih dan zikir memuji Allah SWT.
 
 
 

Tiada ulasan: