Print Document

Print Friendly and PDF

29 Ogo 2012

CERITA SEORANG KAWAN. BERCINTA MEMANG PELEK (PART ONE)

Cinta memang pelek. Ganjil dan ada jutaan jenis atau ciri cinta. Cinta pada Allah SWT. Cinta pada agama. Cinta pada negara, bangsa dan kucing di rumah.  (Ada seorang kawan berkelulusan PhD yang diiktiraf JPA tetapi suka bela kucing, last count dah ada 40 ekor di rumahnya.  Semuga mendapat rahmat AllahSWT). Cinta pada Rasulullah SAW. Cinta juga kepada jalur gemilang menjelang Merdeka 55 sedikit masa lagi. Cinta pada buku dan ASTRO.  Cinta pada gasing, layang-layang dan kuda kepang. Dan banyak lagi.  Tapi aku nak fokus kepada cinta ganjil kepada orang. Sejenis dan berlainan jenis.  Sebangsa dan berlainan bangsa. Seagama dan berlainan agama.  Tapi ada kawan kata, kalau nak cinta, jangan cinta bini atau suami orang.  Buruk padahnya.  Kawan tu cerita, manusia ni, tak kira Melayu, Cina, India, Yahudi atau Arab Badwi, kena rampas tanah, kereta kena rampas, kucing kena bunuh, ayam kena curi dan lain-lain tak apa, jangan bini main dengan orang lain. Nak mampus buatlah. Kalau kantoi memang mampus. Macam dalam Youtube ada di upload pasangan (dari utara tanahair) kantoi di bilik hotel.  Kena belasah mamat tu kerana main dengan bini orang.  Aku tak mahu le link kat sini, carilah sendiri.  Tak terenung.  Kesian. Kote steam punya penangan. Jenuh kena lanyak dan tak melawan.  Mamat yang kononnya ada anak bini hanya diam.  Patutnya pukul curi.  Macamana pun dah sakit.  Attack mata ke, telor ke, lepas tu terpulang lah pada nasib, ambil aje objek tajam.  Kalau yang diserang mati aku gerenti tak ke tali gantung kerana suasana ketika itu.  Silap haribulan lepas 3 tahun berkelakuan baik pastinya bebas.  Awak tu bukan jahat tetapi tambi kecik dalam seluar tu yang jahat nak di kemut dan mencari hak orang pulak tu. Padankan situ.  Kalau tak pun awak yang maut dibelasah. 

Kawan aku tu pulak bercerita dia sudah 'been there, done that' tapi tak sempat kantoi dah 'insaf' dan kalau kantoi memang mampus.  Laki wanita tu kononnya black belt dan anggota PEKIDA yang memang berani kalau ramai. Lagu atas memang aku tuju pada hubungan 'gelap' mereka.  Bertahan 18 bulan.

Lepas tu ada cerita cinta bangsa lain. Unik juga kawan aku ni.  Apa bezanya bangsa Melayu?  Kalau dah experience baru sedar, banyak bezanya, kata dia. Bagi aku sama aje, burit tetap burit.  Bau pun masam masam sama.   Dia seterusnya mengaku pernah close dengan Gadis-Gadis Vietnam, Laos dan Thailand.  (Cambodia dan Myanmar aje belum.  Kalau tak completelah Indochina dan region itu).  Bukan jenis berbayar - pelacur tak mainlah - ada siplis, katanya lagi. A matter of the heart.  Jadi lagu-lagu ini dia katikan dengan relationships dia bersama DMN (Hanoi), RV (Bangkok) dan XS (Vientiane).

1.  DMN yang juga cucu cicit Ho Chi Minh ini gemar lagu-lagu Westlife dan Boyzone.  Maka dia pilih lagu ni.  Seasons in the Sun, tapi honestly aku suka lagi versi Terry Jacks. Lagu yang Jinjang Joe paling suka ini menggamit memori silam 70an dan memori paling utama kawan aku dgn DMN.  Tak perlu detail tapi dia memang baik dan lurus kekadang garang.  Kulit halus. Licin. sentiasa bercukur.





Lepas DMN dia rapat pula dengan RV dari Tahiland.  Dengan kebudayaan dan segala kehalusan gadis Siam. Baik orangnya.  Cuma bahasa ada barrier. Mujur kawan aku boleh berbahasa Siam sikit-sikit dan tahulah bahagian-bahagian tertentu yang RV mengerti.  Darinya aku meminati rock Siam. Lagu Om Phra Ma Phud oleh Sek Loso ini memang top ketika itu.  Kesian Loso, latest aku dengar penyanyi berbakat ala-Lord (Shima/Ella) ni ketagihan heroine.  Lagu ini menceritakan bagaimana penyanyi tidak lagi mempercayai girlfriend/kekasih dia. Wanita Siam best, kuat bunyi mengerangnya ketika beromen. RV juga lembut kulitnya dan bersih tidak berbau hangit.


Gadis Laos juga best. Innocent dan memang kekampungan. Pelukan mereka memang erat dan sukar terlepas. Bahasa mereka ibarat Melayu standard dengan Melayu Kelantan. Melayu standard loghat Thai dan Melayu Kelantan loghat Lao.  XS ni, menurut kawan aku, baik hati. Pandai masak tom yam dan sudah pun migrate ke US. Benci dengan komunisme Laos.  Lagu tradisional Lao boleh mengkhayalkan.  Gadis Lao payah mengerang tetapi bila klimaks memang macam nak pengsan. 


Itulah sebahagian dari cinta pelik yang diceritakan oleh kawan karib aku kepada aku.  Betul atau khayalan ? lantaklah.  Apa pun memang nampak realistik dan factual walaupun masih mempertahankan identiti gadis-gadis yang terlibat. Mungkin aku kenal kut (bab bini orang tu). Dia janji nak sambung satu hari nanti...harap Janji di Tepatilah.






Tiada ulasan: