Print Document

Print Friendly and PDF

23 Ogo 2012

MUSIM MERDEKA 2012

Musim merdeka datang lagi. Bendera sana, bendera sini. Bendera Malaysia atau Jalur Gemilang megah berkibar. Kereta pun ada bendera. Kalau tercabut ketika memandu laju boleh mencederakan pemandu lain. Tapi ini musim merdeka, nanti kalau kecederaan berlaku atau maut menimpa pasti ada 'ulamak' keluarkan fatwa harus gam bendera kat kereta. 

Aku teringat beberapa tahun lalu ketika PM baru menggantikan Tun Mahathir.  Putrajaya kelihatan suram, tak ada bendera walaupun  dah minggu pertama Ogos.  Maka keluarlah pekeliling oleh KSN pengampu chief of bodeks ketika itu (Syukur KSN masakini bukan kaki bodek dan lihat sahajalah bagaimana efficientnya kakitangan kerajaan masakini) memberi amaran kepada semua Ketua Jabatan mengibarkan bendera Malaysia.  Kelam kabut dan hiruk pikuk jadinya. Bodek perkara biasa, lagipun OBB (orang bawah buat).  Aku juga teringat ketika itu kereta aku ditahan di gate keluar Blok/Parcel.  Dan seorang berpakaian biasa (macam samseng upahan haram jadah KL Gangster) mecacak bendera dikereta aku.  Belum sempat kata jangan dia terus gam bendera berkenaan sehingga retak cermin depan kereta.  Babi dan Sial padahal kereta bos aku (Mercedes) di hadapan dibiarkan dengan hanya tanda jangan dengan tangan. Mungkin kerana Mercedes kut - double standard.

Aku masih ingat muka babi yang diupah menaruh bendera berkenaan.  Tidak ada maaf dan aku terpaksa ganti screen depan ratusan ringgit just because aku memandu Proton cabuk. Memang perangai puki mak mereka ni.  Syukur ditahun-tahun akan datang sehinggalah PM 'kaki tidor' diganti dengan Najib, cara paksa-paksa begini tidak lagi berlaku. Hidup Najib. Hidup Malaysia. Dan bekas KSN yang berstatus kaki bodek pasti akan meludah aku kalau aku claim windscreen kereta dengan bill peribadi dia.  Gampang.

Bendera ini something 'sacred'.  Tidak ada rakyat Malaysia yang siuman atau tak siuman sekali pun sanggup memijak atau menghina jalur gemilang. Jangan difikir untuk melakukannya. Aku sendiri akan ambil tindakan drastic. Lainlah golongan frust Indon yang protes di hadapan kedutaan Malaysia di Jakarta. Kita pun boleh melakukannya terhadap bendera Indonesia tetapi bagi aku bendera tetap 'sacred' dan 'tak berdosa'. Tak perlu dibakar atau di pijak.  Banyak cara lain untuk berbincang.  Dapat tak dapat apa yang dituntut itu terpulang kepada cara ber'negotiation'. Apa pun jangan paksa bendera di cacak di kereta.  Yang berbuat demikian pastinya pukimak haram jadah yang berpelajaran rendah - mungkin darjah enam dan berlagak samseng kerana kuat makan dan bertubuh tegap. Sial. 
Malaysia akan merdeka 55 tahun.  Dan iklan seperti disebelah yang jelas kelihatan di KLIA melambangkan 'kemerdekaan' tersebut. Muka mesti anak Mat Saleh yang pernah menjajah kita ratusan tahun lamanya.  Apa salahnya kita nostalgia imperialis Anglo. Hidup muka Mat Saleh.  "Harus" jugak hukumnya kut ???

Tiada ulasan: