Print Document

Print Friendly and PDF

6 Sep 2012

SURAU (MASJID) PRESINT 16 DAN GRAFFITI NAJIB.

Dulu aku ada menulis tetang menghadiri Israk Mikraj di Surau (Masjid) Presint 16 yang atas bukit tu.  (Sila lihat post 2009). Tiga tahun kemudian Surau Ar Rahman ini banyak berbeza. Dah extend sebelah kiri dan kanan.  Untuk 'accomodate' jemaah yang meningkat pada hari Jumaat. Hari dan waktu sembahyang lain sama sahaja.  Paling baik dua saf penuh.

Surau ini masih di penuhi oleh bekas-bekas Ketua-Ketua jabatan yang ingin menghabiskan sisa kehidupan disamping kekal perasan menjadi bos-bos yang suka maki hamun dan menengking. Mujur tak ada fail untuk baling.

Baru-baru ini di bulan puasa ada insiden remeh dan kecil dimana anak jemaah kecing di karpet baru Masjid.  Imam dan Tok Siak masjid, bersabar dan tak kata apa tetapi seorang yang mengaku AJK Surau bangun dan 'berucap/tazkirah panjang' membebel hal insiden itu.  Settle diam-diam sudah lah.  Atau pun cukup sekadar peringatan mesra dan ringkas. Bebelan bersambung ketika selepas mahgrib dan ketika makan malam ramadan dan sebelum isyak dan selepas terawih.  Marah betul Mamat Superlink ini.  Apa pun kekadang setelah pencen sesetengah kita masih gian nak jadi bos.  Tapi satu unsur positif ialah gian tu berlaku di masjid.  Mungkin janggal dan kurang ajar nampaknya kalau marah-marah di bulan puasa tetapi jauh lebih baik dari gian dadah, gian burit betina atau burit steno yang pernah di kongkek dan lain-lain.
Itulah cerita Surau (Masjid) P16.  Tetapi aku syukur kepada Presidennya.  Seorang (dari Trengganu) Datuk yang low profile yang secara senyap senyap mengusahakan extension Surau ini.  Dan berhasil melalui connection beliau menyeggerakan pembinaan.  Besar ganjarannya dari mereka yang nak jadi Presiden tetapi tidak dilantik dan lebih suka rampas mike dan membebel. Ketika insiden kencing itu aku terlintas nak membiayai kos mencuci karpet yang dibebelkannya tetapi cukuplah sekadar taruh dalam tabung Surau setiapkali berjemaah.
Lagi satu, aku repect Surau ini ialah notis fatwa merokok haram yang di pamerkan berhampiran. Memang merokok haram walaupun masih ada yang merokok di kawasan masjid selepas berbuka puasa. Memang sial dan haram jadah.  Tak takut benda yang sah haram. Memang aku 'tegur' dalam hati sahaja walau macamana kecil pahalanya. Tak berani bergaduh dengan samseng-semseng yang merokok tetapi tetap sembahyang berjemaah ini.  Memang babi mereka ini.  Kalau turutkan memang sepatutnya di saman atau sekurang-kurangnya dirampas kotak-kotak rokok RM 10.00 mereka itu. Kurang ajar first class.

Tetapi yang funny di Surau ini pun ada graffiti.  NAJIB.  Yang aku tahu, Najib terfamous di Putrajaya ialah yang di Parcel A tu, Najib the PM. Mungkin penyokong PM kut? Kalau anti mesti dah lama catatan di wall buangan sampah ini di padam. Tetapi kalau menyokong why not sambungkan graffiti dengan ungkapan baik-baik.  Seperti NAJIB THE BEST atau NAJIB KEKAL DI PUTRAJAYA. 

Aku yakin dalam PRU 13 Parlimen Putrajaya dengan MP terbaik dalam sejarah Merdeka sejak 1957, Ungku Adnan akan dengan mudah mempertahankan kerusinya.  Mungkin hilang deposit calon yang berani menentang beliau. Tetapi ramai juga yang mencadangkan MP kali ini wanita - yang winnable? - letak siapa sahaja pasti menang - Dr. Mashitah ke, Shahrizat ke, semua akan menang kalau benderanya BN. Kalau Ibrahim Ali yang melompat ke UMNO pun pasti menang. Hidup UMNO. I love you Najib and Rosmah.

Tiada ulasan: