Print Document

Print Friendly and PDF

24 Sep 2012

BOWLING BOLEH BUAT DUIT?

Dalam banyak sukan santai-santai aku paling minat dengan bowling (bukan bolen). Pertama, tidak akan memenatkan seperti badminton, tennis dan skuasy.  Biasanya paling banyak kita main tiga round aje.  Mahal.
Kedua, untuk sosial memang best. Tak perlu penat lelah. Hentam aje dengan bola. Ketiga, boleh 'lepas geram' dan bayangkan muka orang dibenci kat hujung lorong.  Pasti strike. Keempat, aku kagum dengan Shalin Zulkifli. Satu-satunya tokoh sukan Melayu yang bertaraf dunia.  Sehebat Lee Chong Wei dan Nicol David.

(Shalin bagi aku paling hebat ketika menewaskan lelaki di Amerika satu ketika dulu.  Sehingga terkebil-kebil lawannya ditewaskan wanita.)

Hebatke main bowling ini.  Aku kasi tribute kepada Federal Bowl di Ipoh.  Tempat aku mula main bowling (izin dalam paksa sebab ikut kawan) dengan kawan-kawan kampung. Dapat menewaskan separuh dari mereka yang sudah bermain banyak kali.  Terkebil-kebil juga macam yang ditewaskan oleh Shalin. Kata orang main bowling boleh dapat duit.  Aku sendiri tengok beberapa kali ibu-bapa membawa anak-anak mereka, siap dengan coach professional bermain bowling. Memang dengan teknik yang betul budak-budak tu boleh strike memanjang.
Bowling memang boleh kaya.  Kalau kena tempatnya dan displin practice-practice-practice dengan tekun. Lapangan bowling di kompleks membeli belah memang bersuasana ceria.  Menjerit-jerit dan bertepuk sorak dan hi-five selalu. Tempat ini juga bermulanya
'affairs' kalau bermain dengan 'illicit partners'.

Dalam keadaan ini duit pasti habis. Kalau dapat 'strike' lain berbaloi jugak. (LRMR dalam ingatan.  Subang Summit tahun 2001.)


Tiada ulasan: