Print Document

Print Friendly and PDF

7 Sep 2012

BUAH BUAH SEGAR UNTUK KESIHATAN

Bila mendengar lagu Najwa Latiff, KOSONG KOSONG, teringat seolah-olah orang menggosok 'buah' celah kangkang kita (GOSOK, GOSOK). Khayal dan haru. Namun, buah yang sebenar ialah yang seperti dalam foto.  Semuanya segar-segar, walaupun mungkin tanpa disedari semuanya dicucuk carbide, hormon atau steroid untuk kelihatan seperti baru sahaja dipetik dari pokok.

Apa pun, buah memang menjamin kesihatan, terlalu banyak (apa pun tak boleh over) boleh cirit birit macam burong yang perlu di PANGGIL. Kalau terlebeh dadah pun boleh OD (over dosed) macam Janis Joplin, Jimi Hendrix dan lain-lain.  Kalau kesempatan, berkunjunglah ke Pasar Tani di Putrajaya (Presint 2) setiap petang-malam hari Selasa dan Jumaat.  Akan kelihatan buah-buah fresh di jual.  Saknika jenis buah dia jual. Semuanya segar.  Kalau tak segar tak perlu beli, banyak gerai lain. Jangan beri muka kepada penjual yang ingin menghabiskan stok dengan buah-buah busuk dan menipu pembeli dengan muka manis sebaliknya berpewatakan gangster sial.

Buah memang boleh mendatangkan kesihatan. Segar bugar. Belilah.  Datanglah. Buah petai juga boleh mendatangkan kesihatan tegar.  Sattor kata orang Siam. Tetapi juga jangan over.  Kalau over bukan sahaja mulut berbau petai, pepet pun terlekat bau petai selepas kencing. Tetapi aku yakin ada lelaki/jantan yang gemar jilat pepet berbau petai. Jadi datanglah ke Pasat Tani Putrajaya setiap Selasa dan Jumaat. Pasti berpuas hati. Cuma jangan datang selepas hujan kerana pasti laksa, sup dan gulai kawah yang dijual cair terkena air hujan. Apa pun kejayaan Pasar Tani di Putrajaya adalah berkat kepimpinan YB Ungku Adnan dan BN yang sudah dua penggal menerajui Putrajaya dan aku kira bakal menelan calon pembangkang punya deposit dalam pilihanraya ke 13.  Sepatutnya tak perlu bertanding, menang tanpa bertanding buat BN adalah lebih afdal.  Jimat kos dan duit kempen boleh gigunakan membeli buah-buahan dan diberikan kepada penduduk Putrajaya berbagai Presint.  Biar bau petai seluruh Putrajaya asalkan jangan melayu berentap dengan Melayu. Hidup BN.


Add caption


Add caption

Tiada ulasan: