Print Document

Print Friendly and PDF

14 Sep 2012

BILA RAYA JADI COMPLICATED...

Dua tahun dulu aku ada menulis mengenai sambutan raya yang semakin kompleks.  Open house tak macam dulu-dulu. Makanan pun semakin canggih. Berbagai rasa. Masam. Masin. Manis. Tawar sengaja dan sebagainya. Cuba Lihat sejenak gambar-gambar sebelah.  Segala prop disediakan oleh khadam-khadam berpelajaran rendah untuk mengampu bos-bos mereka.

Prop panjut, basikal lama, ceek lama, bakul sate dan macam-macam lagi.  Kalau tidak ada prop-prop bodoh ini adakah Raya akan muram? Atau makanan akan menjadi hambar? Atau bos akan maki hamun? Pastinya TIDAK.  Bos akan lebih mementingkan bagaimana nak memikirkan untuk mentadbir pejabat yang ternyata mereka tak dapat memikirkan secara professional.  Yang nyata, silap haribulan, barang-barang lama ni ada unsur paranormal. Dan tempat 'tinggal' jin-jin kafir dan Islam.  Radio buruk pun jadi prop.  Bodoh la.  Kalau masih boleh mainkan stesen retro tak apa jugak. 
Jadikanlah Ramadan-Syawal sesimple yang boleh.  Tidak membazir yang menjadi amalan syaitan.  Makan berlebihan pun boleh membunuh secara senyap.  Gula dan tekanan darah seorang kawan meningkat di msuim open house. Tetapi dia tetap enjoy. Apa pun biarlah berpada-pada kecuali ada Imam fatwa mengatakan harus besar-besaran dan dapat mengemukakan hadis soheh dan Rasullulah SAW  turut open house.

Tiada ulasan: