Print Document

Print Friendly and PDF

2 Sep 2012

BILA JALAN TUANKU ABDUL RAHMAN LENGANG

Bila Jalan Tuanku Abdul Rahman (JTAR) sunyi sepi?  Bila Hari Perayaan Melayu dan China. Bila Hari Merdeka dan jalan ditutup.  Ketika Reformasi jadi agenda setiap sabtu hujung 90an dulu dan jalan ditutup. Kalau berlaku rusuhan dan ada perintah berkurung.

Ketika Merdeka Akbar baru-baru ini aku berpeluang tangkap gambar-gambar ini di tengah-tengah JTAR. Kalau hari lain pasti aku dah kena gelek. Memang nyaman dan seolah-olah aku di tahun 40han diatas highway moden.  Bila sunyi macam ini yang rugi ialah syarikat insurans.  Tidak ada accident dan ramai tidak mahu ambil insurans. Tidak ada Ops Sikap yang tetap mengorbankan seramai gempa bumi atau tsunami.  Tidak perlu Menteri terlibat bersilat lidah jadi defensive dan salahkan semua kecuali dia.  Aku ingat di Jepun pasti Menterinya letak jawatan. Sial. Pantat betul. Babi.

Apa pun, JTAR waktu-waktu begini memang best.  Lambang rakyat Malaysia patuh dengan peraturan dan tak perlu sebarang notis-notis merah ala-negara komunis memberi amaran 'diharamkan sebarang aktiviti'.  Aku bangga dengan rakyat Malaysia seperti dialog ala-fantomin di Hari Merdeka mengenai generasi X dan Y yang bersuara 'robot'.  Bagaikan sindiran Sudirman dalam lagu "Punch Card" dia dengan irama ala-robot. Syabas.

Tiada ulasan: