Print Document

Print Friendly and PDF

19 Sep 2012

ROBIN IS ROBIN

Robin sejenis burong yang common.  Tetapi jarang kelihatan di Malaysia.  (Di Malaysia kalau ada pun jenis Murai Kampung).

Itu sebab tidak ada dalam kamus Bahasa Melayu bagi huruf ROBIN. Kamus Indonesia ada menyebut Robin sebagai 'Murai' tetapi kamus Melayu meletakkan 'Murai' sebagai 'Magpie' dalam bahasa penjajah.
Tak perlulah membahaskan panjang lebar apa dia Robin dalam bahasa Melayu. Tetapi Robin ini popular dikalangan nama orang barat dan berbagai jenis Robin.  Antaranya:

FICTIONAL CHARACTERS


SURNAME

FICTIONAL CHARACTERS

Demikianlah ROBIN.  Burong yang menjadi nama popular orang Barat. Ataupun nama orang yang dijadikan nama burong.  Apa pun, bagi aku hanya beberapa ROBIN yang mengusik memori aku.  ROBIN HOOD legenda macam Hang Tuah, yang rompak orang kaya dan sedekah kepada orang miskin. (Cuma Hang Tuah ampu telor Sultan) Komunis British di Nottingham. ROBIN GIBB, penyanyi yang dikaitkan dengan kumpulan Bee Gees dan meninggal dunia tahun ini.  Sentimental lentok giler.

Batman dan partnernya ROBIN yang sering terbonjol telornya. ROBIN WILLIAMS pelakon Hollywood yang hebat dengan Good Morning Vietnam dan akhirnya, Robin Massage Palour di Ipoh satu ketika dulu yang macam Robin Batman, ada kena mengena dengan 'telor' - hisap telor oleh amoi-amoi Ipoh Mali.











Tiada ulasan: