Print Document

Print Friendly and PDF

21 Sep 2012

MILIK SIAPA KEBUN GETAH INI?

Ketika di bangku sekolah rendah darjah 4 di Cator Avenue Ipoh, aku mula belajar sejarah.  Cikgu Mrs Wong rajin mengajar.  Harap dia masih hidup. Kalau umur dia 30 ketika itu (1966), pastinya sudah 75 tahun umurnya.  Harap dia sihat walaupun agak mustahil nak trace dia.  Aku masih ingat kaki kanan dia sentiasa berbalut.  Dia mengajar sejarah dan salah satu perkara yang aku belajar ialah bagaimana imperialis Inggeris tanam biji getah di Malaya. Di samping tanam beneh mereka dalam burit anak dara Malaya.

H.N. Ridley nama dia dan kononnya masih ada lagi sebatang pokok - datuk segala pokok getah - dari benih pertama di bawa ke Malaya oleh Ridley ketika itu.  Pokok ini masih hidup di Kuala Kangsar.  Yang lebih terkenal dengan laksa Kuala Kangsar, MP Rafidah Aziz yang cantik molek hingga kini (harap dia terus bertanding kerana dia pasti Winnable), MCKK yang dihuni oleh pelajar lelaki dan 'lelaki' dan pau kaya yang paling lazat (halal?) di dunia. (Bukan Pa Wau Kap Ya).


Selepas H.N. Ridley cuba tanah getah di Malaya, negara ini menjadi pengeluar getah nombor satu dunia.  Tidak ada tolok banding.  Aku ketika itu bangga, walaupun tidak mengetahui kebun getah ini milik Inggeris dan Tionghua sementara penoreh pula orang India. Melayu? Hanya cium bau sekerap jika tinggal berhampiran dengan kilang getah. Malam-malam burit bini pun bau getah sekerap tetapi tetap dipulun.

Sekarang orang Melayu ramai dah milik kebun getah.  Warisan atau atas usaha sendiri kerana rapat dengan ADO/DO atau anak sendiri menjadi PTD tanah. Memang siapa milik kebun getah boleh bangga walaupun harga getah tidak konsisten.  Yang menjadi eloknya era sekarang tidak pernah kedengaran penoreh dibaham harimau. Pembangunan di bawah kerajaan BN menjadikan estet getah selamat.  Yang masih tidak selamat ialah dari mereka yang gemar merogol di kebun getah.  Komunis pun sudah lama pupus cuma nyamok denggi sahaja masih kekal di kebun getah.






Milik siapakah kebun getah dan tong getah ini? Milik orang kaya Melayu yang rajin berzakat.  Allah SWT Maha Kuasa sentiasa. Berbudi pada tanah, hasilnya juga berbaloi.

Tiada ulasan: