Print Document

Print Friendly and PDF

11 Ogo 2009

PEKAN MACHANG – KOBOI MODEN PENDUDUK ‘RAJIN’
















Kalau balik ke Kuala Krai dari Kota Baru Kelantan kita pasti melalui Bandar koboi (cowboy) Machang. Sikit lagi diharap jadi ‘ghost town’ macam zaman koboi, sebab ada lebuhraya yang bypass bandar ‘kuno’ ini terus ke Gua Musang, Tak la sesak lalu lintas di musim perayaan. Harap cepatlah kerana aku sedar ekonomi dunia memang meleset dan ‘pembina lebuhraya’ di Kelantan sejak 1990 sering menjadi slow membina lebuhraya. Beperingkat-peringkat seperti 1995, 1999, 2004 dan 2008. Semua tahun piliharaya. Kebetulan aje kut. Tak boleh kutuk-kutuk. Ini bukan blog politik. Ini BLOG PANGGIL BURONG. Orang asli kat Perak/Tambun taula apa itu PANGGIL BURONG.

Apa pun aku pertama kali jejak kaki kat Machang pada Tahun 1987 – 22 tahun lalu. (Kini Machang dah ada hampir 100,000 penduduk) Di tahun 1987 ada panggung wayang filem hidustan. Dah pun di roboh. Ada Public Bank, sekarang dah tutup sebab keturunan Hokkien Tay merasakan Machang tidak menguntungkan. Tapi Bank Bumiputra (sekarang CIMB) dan Bank Rakyat masih berdiri teguh walaupun dah tukar posisi. Machang sejak 1990 di wakili oleh Ahli Parlimen berbagai parti. Semangat 46 (dah lama arwah), UMNO, PAS dan sekarang PKR. Berbagai ‘jenis’ MP maka tadak ada pembangunan pesat lah kat Machang. Tapi nak kata tidak ada langsung pun tak patut juga…adalah kedai-kedai dua tingkat yang menjual barang runcit buatan Komunis China. Restoren-restoren ‘hidup segan mati tak mau’ yang kelihatan kotor dan seolah-olah menyebar taun.

Di Machang ada bangunan PAS yang lama terbengkalai kerana tak cukup duit. Parti PAS tak le sekaya parti-parti lain. Memang bangsat. Tapi dapat jugak bina bangunan mereka di tempat strategik di tengah-tengah Bandar. Seorang bekas ADUN PAS (kokak-kokak pun dua penggal jugak dia jadi ADUN – 1986 dan 1990 dan sekarang dah nyanyuk tapi fizikal okay) kata bukan tak ada duit tapi bangunan tu memakan masa sebab pembangunan terancang PAS pusat. Terancang kepala hotak mereka. Ngaku ajelah bangsat dan kurang ‘pitih’. Berhampiran, tersergam segak bangunan Barisan Nasional parlimen Machang. Siap cepat aje…tak terbengkalai sikit habuk pun.

Apa pun, Machang tetap membangun walaupun slow kalau dibezakan dengan Tanah Merah yang beberapa kilometer dari Machang. Tetapi apa pun, yang paling aku suka tentang pekan bangsat ini ialah nampak ‘warak’ … lepas pukul 10 malam dah mula sepi dan mengantuk. Tak ada pun unsure-unsur maksiat atau kelab malam yang menyediakan pelacur Siam dan minuman keras. Syukur. Walaupun sering dengar cerita janda-janda menggoda, ini cerita tepuk tangan sebelah. Jantan pun miang juga. Ada seorang bekas wakil Rakyat UMNO sampai kawin dengan janda tigak kali kawin. Best kemut kut. Sepanjang 22 tahun aku kenal Machang tak pernah pun aku di cabul janda-janda atau gadis-gadis ketika berjalan-jalan dekat pekan koboi ini. Tak pernah pun pelir aku kena ramas tanpa izin. Apa pun Machang tetap akan aku kunjungi dari semasa kesemasa.. Nak membangun sampai jadi macam Ipoh atau Butterworth - tunggu kiamat la … Machang tetap koboi hingga ke akhir. Love you Machang town.

Tiada ulasan: