Print Document

Print Friendly and PDF

11 Ogo 2009

NEWCASTLE – KOTA COMOT PENDUDUK TOLOL

















Baru-baru ini aku sempat ke Newcastle, glamournya Kota Baru, di Kelantan. Ada satu lagi Kota Baru di Perak. Dekat Batu Gajah. Tapi tak le sehebat yang di Kelantan. Penduduk Perak ternyata bodoh bin bangang.

Kerana bukan musim perayaan atau hujung minggu maka tidak la berapa sesak. Walaupun Kota Baru ada banyak traffic light – jutaan banyaknya – tapi hari tu memang berjalan lancar. Syukur. Pertama aku berkunjung ke Ar Rajhi cawangan Kelantan. Nak buka akaun kerana difahamkan ATM Ar Rajhi boleh digunakan di Mekah dan Madinah. Cukup selesa ketika mengerjakan umrah dan haji. Tetapi satu perkara lagi, Ar Rajhi cawangan Kota Baru mempunyai penyambut tetamu yang cantik molek. Bontotnya besar lebar dan dalam hati aku, alangkah beruntung suami atau bakal suaminya. Mesti asyek gesel kemaluan kat bontot tiap kali ada kesempatan dan setiap kali pasti boleh terpancut ikut celah-celah burit dia. Memang nikmat. Kainnya nipis dan lurah bontot jelas kelihatan…kat situ lah sedap digesel.

Selepas itu aku berkunjung ke pasar Khadijah. Suasana agak berdebu kerana sedang renovation. Mungkin menjelang Raya Puasa pasar yang ambil sempena isteri Nabi Muhammad SAW ini akan siap dibina bersama Parkson di seberang jalan. Parkson ini lebih besar dari yang di Alamanda atau Subang Parade. Ternyata Kota Baru dah lebih advance dari Putrajaya dan Subang Jaya. Berkat kepimpinan ulamak.

Sebelah Buluh Kubu yang berdekatan dengan Ar Rahn yang pernah gempar di masuk pencuri ala-Abu Hassan tahun sudah, adalah satu-satunya kedai buku Melayu yang terbesar di Kelantan. Tetapi di samping buku-buku terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka buku-buku lain yang dijual lebih melambangkan mentality orang-orang Kelantan. Buta huruf…dan bodoh. Tetapi pandai pulak mencuri kereta dan meragut beg tangan (lihat papan tanda).

Lepas itu azan zohor berkumandang dan aku segera ke Masjid Utama walaupun di pasar Khadijah ada Masjid Hijau Buloh Kubu. Masjid utama Kota Baru mempunyai jamban paling berbau di seluruh Kelantan sementara Masjid Hijau di pasar Khadijah mempunyai jamban taraf VIP yang menyerupai Masjid. 30 sen sekali tenggung, silap-silap haribulan hanya terkentut. Rugi 30 sen. Macam-macam hal orang Kelantan ni. Kreatif dan hebat. Kalau jalan-jalan cari makan, cubalah nasi mandi (style Arab) di Tarbush. Main road ke arah Balai Islam. Boleh tahan juga tapi tuan punya (bangsa Arab) tidak akan memberitahu dari mana beras panjang diperolehi…bila ditanya dia kata dari Saudi. Adake tanam padi kat Saudi?

Itu lah cerita ceriti berkunjung ke Kota Baru. Apa pun yang menarik ialah bontot penyambut tetamu di Bank Ar Rajhi. Memang menggiurkan…I Love Her.

Tiada ulasan: