Print Document

Print Friendly and PDF

2 Okt 2012

MASJID ITU RUMAH DAN ANUGERAH ALLAH.

Tidak perlu kita buat perbandingan antara rumah ibadat mana lebih cantik dan menarik.  Semuanya anugerah Allah.  Kalau kita tengok masjid-masjid di dunia, semuanya indah-indah dan dibina atas izin Allah SWT. Pastinya menarik dan menawan.  Ada tiga masjid utama umat Islam.  Masjidil Haram di Mekah, Masjid Nabawi di Madinah dan Masjid Al-Aqsa di Palestin. Yang di Mekah dan Madinah memang cantik dan di 'renovate' dari semasa ke semasa tetapi Al Aqsa nampak daif kerana di miliki oleh Yahudi.  Aku pasti kalau Al Aqsa di beri kepada Arab Saudi atau Negara Islam antarabangsa untuk ditadbir juga bakal menjadi yang tercantik di dunia. Perlukan jihad. Perlukan perang akhir zaman untuk di ambil semula...diharap Allah SWT akan membantu melahirkan Salahuddin Al Ayubi era moden untuk mengambil kembali Al Aqsa.  Namun, aku tidak pasti 'semua' orang Islam akan membantu atau menyokong. Dan lebih-lebih lagi yang bukan Islam, pasti ada twitter sial yang mengeritik tindakan memerangi Israel untuk merampas kembali Masjid Al Aqsa sebagai 'membuang masa' dan diakhir dengan memohon ma'af.  Memang haram jadah siapa yang berbuat demikian atau berfikiran demikian.  Simpan dalam hati sudahlah.  Kalau tak suka dengan Datuk Lee Chong Wei, simpan aje dalam hati. Kalau rasakan Pandelela tidak mampu meraih pingat, jangan le sampai bersumpah nak kerat konek. Kalau bersumpah tunaikanlah. Kerat aje batang tu.  Jangan guna Nabi ampun umat sebagai alasan.  Lagi sial dan babi.  Memang anak haram jadah kamu-kamu. Tidak kira bangsa dan agama, sama sahaja - 1Malaysia.

 Apapun beriktikaflah selalu di masjid-masjid yang ada.  Sayangkan masjid dan jangan malas bersedekah di tabung masjid. Pasti dikendalikan dengan baik dan professional. Jarang dengar duit masjid kena songlap, lainlah tabung masjid/surau kena curi oleh Mat Fit.

Buat mereka yang geramkan Yahudi termasuk memakan tamar-tamar Yahudi, berdoalah secara perlahann tetapi penuh keyakinan Yahudi akan pupus satu hari yang terdekat ini.  Berkunjunglah ke masjid selalu. Tidak akan rugi sesen sekalipun.


Aku kagum dengan pembinaan masjid dulu, kini dan mungkin di masa akan datang.  Kreativiti yang dianugerah Allah SWT. Memang unik. Aku ingat bagaiaman arwah ayah 'diilhamkan' untuk mereka bentuk masjid di kampung aku puluhan tahun dahulu.  Kononnya dia ambil contoh masjid di Medan. Cantik tidak lah sangat tetapi pentingnya orang ramai selesa solat berjemaah di situ.
Masjid Putra di sebelah ni bagi aku yang tercantik di dunia. Aku pernah mention sebelum ini dan ini pula merupakan inisiatif PM tersayang Tun Mahathir. Yang mengambil inspirasi angin natural dari tasik dan air.  Tetapi sekarang masjid ini sudah pun berhawa dingin sepenuhnya kerana kononnya ramai VVIP dan isteri mereka mengadu terlalu panas.  Hingga muka macam udan bakar. Jadi hilanglah 'sejuk' natural masjid ini. Hangat di dunia lain dari 'hangat' di neraka.
 Ketika tsunami melanda Asia dulu banyak masjid terselamat. Ketika berbicara di TV ramai so-called 'ulamak' dengan wajah serius gila babi mengatakan kerana structure kukuh.  Tetapi bila di tunjukkan masjid dari kayu dan papan masih kukuh walhal rumah-rumah batu disekelilingnya hancus bagai padang jarak padang terkukur, 'ulamak' berkenaan membisu seribu bahasa.  Apalah salahnya menyebut kuasa Allah SWT. Inilah dia petanda dunia akhir zaman dimana kita di expose dengan mereka yang 'bukan pakar' yang bercerita tentang Islam.




Tiada ulasan: