Print Document

Print Friendly and PDF

4 Okt 2012

CANTIK ITU ANUGERAH ALLAH SWT

Wajah yang cantik molek itu sesungguhnya anugerah Allah SWT.  Janganlah disia-siakan dengan perasaan bongkak serta takbur.  Atau riak. Atau dengki. Atau berbangga diri.

Kalau kamu cantik pastinya laku. Boleh menjanda beberapa kali sekalipun tetap laku. Jadi pelakon mesti tawaran ratusan setahun.  Jadi model iklan, ribuan ringgit dihulurkan.  Ada VIP miang yang offer jadi perempuan simpanan. Ada juga yang sanggup membayar ribuan untuk meniduri kamu.

Cantik amat sukar menjadi hodoh.  Kalau semulajadi cantik, sehingga tua pun pasti menawan. Bezanya cantik muda, cantik tua. Apa pun tetap cantik. Ada seorang kawan ketika di kampung dulu sememangnya lawa.  Ramai yang berminat dan dengar cerita yang masuk meminag pun ramai berduyun-duyun sehingga mak dia (seorang guru terhormat) pening kepala samada menerima atau menolak. Akhirnya dia kawin dengan jejaka Jawa pilihannya. Akhirnya setelah dua cahaya mata mereka bercerai kerana kononnya di betray suami oleh 'orang ketiga'.  Kesian Mak Jan ini. Bertempayan airmata dicurahkan untuk bercerita mengenai kisah sedeh dia. 

Itulah hikmah Ilahi.  Cantik tidak semestinya bahagia.  Tidak cantik pula selalunya bahagia dengan berdozen anak-anak tanda nikmat di tibai suami sehingga tercabut bulu kemaluan. 

Semuga Allah SWT beri perlindungan kepada mereka-mereka yang cantik.  Dilindungi dari suami-suami yang kaki betina bawak ke Genting.
                             
                              Dalam ramai filem star melayu aku rasa yang tercantik ada empat. Aida Rahim, Fasha Sandha, Eja dan Abby Abadi.  Entah mengapa aku kata mereka di anugerah Allah dengan wajah yang menawan serta mempunyai aura - difantasize oleh para penonton.  Kalau posing still foto pun memang menawan. Untung suami-suami serta bekas suami atau bakal-bakal suami mereka dan janganlah sekali-kali menganiaya mereka.

Aku syok tengok Aida berlakon disampig  Jalaluddin Hassan.  Realistik sebagai sepasang lover - suami-isteri. Memang mengkhayalkan sanubari.  Wajah Aida boleh dicorakkan berbagai.  Ibu. Pelacur atasan. Warak. Jahat. Penyayang. Dan seribu watak yang menjadi bakat semulajadi beliau.  Aku memang sayang Aida.

Eja memang berwajah unik.  Aku pasti bertuah kalau sempat terbang dengan pesawat MAS dan dia menjadi pramugari yang melayan aku. Apa pun, seperti Aida, Eja juga dianugerah wajah 'ayu' yang bermata menangis. Bermata kampung.  Bermata perempuan simpanan high class. Bermata orang alim. Bermata emak yang penyayang.  Aku seronok tengok dia berlakon dalam filem bersama hero Malaysia timur, Tony Eusoff.  Arahan Afdlin Shauki, bertajuk Sepi. 


Aku masih teringat ketika Eja mula berlakon.  Dia tidak pernah memberitahu statusnya yang sebenar.  Biar orang ramai dan para peminat meneka - janda atau dara.  Aku sempat ke rumah saudara dan dia menunjukkan satu album penuh hari perkahwinan pertama Eja yang tidak bertahan lama.  memang Eja.  Tetapi aku tidak salahkan Eja. 1.  Dia tidak pernah 'menipu' statusnya.  2.  Hanya ambil sikap diam diri kerana menghormati serta agar orang menghormati hal-hal peribadi dia. 3. Apa status sekali pun dia tetapi Eja yang berwajah cantik.  Anugerah Allah SWT.  


Aku akan tetap sanjung dan sayang si mata nangis ini.  I love you Eja. 

Kalau ada yang bertanya aku siapa pulak pelakon wanita Melayu paling sexy, paling voluptious.  Fasha Sandha jawabnya.  Bagi kaum Hawa mereka tidak begitu gemar melilhat Fasha.  Ada yang komen dia 'gagah', berwajah 'kejantanan', berperwatakan 'kasar' dan sebagainya. Bagi aku, Fasha sexy habis dan melambangkan wanita ganas seks Melayu yang bukan calang-calang jantan mampu mendampinginya. 
 Simbol 'blue filem' pun ada, simbol pelawak sexy kampung pun ada, simbol mak janda atau mak jalang pun ada, simbol gadis desa yang dakwah pun boleh.  Itulah bakat semula jadi yang diiringi dengan wajah cantik yang dianugerah Allah SWT kepada Fasha. Cantik dan semua sekali dalam satu.

Dengan body serta pakaian sexy aku pasti semua lelaki se Melaya akan terliur atas-bawah.  Apa pun aku tetap doakan Fasha berlakon lebih banyak filem dan drama Melayu.  Kamu memang best seperti dalam filem-filem yang pernah kamu lakonkan.  I love you Fasha.

Jangan ketinggalan lipstick merah menyala yang melambangkan ciuman ghairah yang mampun memancutkan lelaki yang mencium kamu. 

Lastly, mengenai Abby Abadi, aku pernah ceritakan dalam post awal bersama fotonya sekali.  Lain kali aku extend lah post ini menceritakan bagaimana ribuan penyokong PAS dan UMNO datang ke ceramah anjuran PAS di Machang.  Bukan hendak mendengan Nik Aziz berucap tetapi semata-mata hendak mendengar dan melihat Abby Abadi. 

Apa Abby, Eja, Aida dan Fasha adalah lambang cantiknya wanita Melayu.  Bau mereka pun pastinya bau Melayu. Nanti aku sambung cerita kecantikan pada wajah wanita ini .....







Tiada ulasan: