Print Document

Print Friendly and PDF

31 Jul 2009

PANCING MANCING


Setahu aku, ada tiga jenis ketagihan selain dadah. Golf, betina dan memancing. Golf dan betina boleh merosakkan rumah tangga. Pancing ikan pun, kalau terlalu obsess, boleh mengharukan rumah tangga yang aman…perempuan semua bodoh…mereka tamak, kalau boleh nak control laki mereka sampai jadi dungu. Bagi aku mancing ikan jauh lebih murah dari golf sementara jauh lebih selamat dari ketagih burit betina.

Baru-baru ini sempat ke Bagan Lalang dan terpegun melihat seorang kaki pancing…tak le sebanyak mana yang diperolehi tapi ternyata dalam masa sejam dia habis sekotak rokok dan kepuasan yang di nikmati ketika memancing ikan pastinya lebih sedap dari bersetubuh dengan 1,000 anak dara dan janda.

Aku teringat di hujung 70an. Aku ke Langkawi dengan kawan sekampus. Opah dia orang Langkawi jati dan tinggal di Kuah. Ketika itu Kuah memang bandar kecil dan hanya sedikit kedai dan rumah nelayan sepanjang jalan utama. Tak termimpi sekarang jalan yang sama sibuk dengan kereta mewah bebas cukai serta orang asing yang jadi pelacur jual pantat. Ada band menghidangkan lagu Gary Moore dan sebagainya.

Ketika terkebil-kebil satu malam, mata tak mahu mengantuk, angin laut tak bertiup dan anting rumah papan tempat aku tidor itu agak panas, aku terdengar nelayan kat bawah berborak sebelum mereka ke laut jauh malam untuk cari rezeki. Antara cerita menarik loghat Kedah mereka ialah hantu laut dan ayat tangkap ikan. Ayat ini secara kebetulan diajar oleh arwah ayah aku (bukan nelayan tapi pandai ilmu orang asli Perak termasuk ilmu PANGGIL BURONG yang pernuh rahsia) Wamaromaita…..dan seterusnya. Itulah cerita kaum proletar/marhaen nelayan yang tidak kaya-kaya serta berpelajaran rendah hingga ke hari ini.

Jadi bila dekat Bagan Lalang aku teringat peristiwa ke Langkawi sebelum dijadikan pulau bebas cukai dan tarikan pelancong dan pelacur. Langkawi ketika itu memang ‘innocent’ dan boleh naik basikal ke Tanjung Rhu tanpa takut di langgar motokar bebas cukai yang deras-deras. Jadi kalaulah aku sempat membaca ayat tadi kepada kaki pancing ini, sudah pasti dengan penuh keyakinan akan bantuan Allah SWT pemancing ini dapat ikan lebih besar… Apa pun jadi kaki pancing lebih baik dan tidak begitu membazir dan bahaya seperti kaki golf atau kaki korek burit betina.

Tiada ulasan: