Print Document

Print Friendly and PDF

28 Jul 2009

JALAN-JALAN CARI ANGIN...UNTUK DI MAKAN.

Gambar-gambar di kanan.  

1.Ikan Fresh Tetapi Mahal Macam Gampang...Take it or Leave it
2. Layang-Layang Ibarat Kehidupan
3. Chalet Milik Persatuan Nelayan


Kalau kamu dah tak ada kerja lain dan ada duit sikit, cuba la ke resort di Bagan Lalang dan makan angin kat sana. Semalam dua pun okay. Jangan lebih nanti jemu pulak.

Bagan Lalang masih wujud sementara ada. Nanti di telan arus pelancongan (Gold Coast) besar-besaran, habis lah ‘keindahan’ semulajadinya. Chalet ala-kadar ada dan milik Persatuan Nelayan. Wow, boleh jadi kapitalis jugak para nelayan proletariat kita. Apa pun pengendalian chalet ini tak le se professional mana…hentam aje…maklumlah…nelayan. Tak le cerdek mana.  Otak pun macam ikan dungu.  Tapi ini sajalah chalet yang ’cantik sedikit’. Ada air cond, ada jamban duduk, dan mengadap laut…tak macam hotel Seri Malaysia yang tersorok dan ‘mungkin’ tempat pasangan berkhalwat dan mengadakan seks haram. Serta hisap menghisap. Puting tetek dan batang pelir.

Berbalik kepada Bagan Lalang dan chalet milik fisherman tadi. Berhampiran dengan chalet berkenaan ada restoren makanan laut, bukan untuk mereka yang berpenyakit gout. Ada beberapa restoren yang kononnya dikendalikan oleh manager Melayu. Salah satu bernama Senandung Malam. Syukur. Halal. Tapi sentiasa kelamkabut kerana tidak begitu mahir menguruskan pelangan yang semakin bertambah tiap malam. Attitude restoren ini ‘bukan jaga kau sorang’ sentiasa dipamerkan. Lantaklah. Nak makan silakan, sabar separuh iman, dan kalau nasib baik, kita dapat sepenuh iman kerana menunggu lama untuk tempat duduk walaupun dah buat reservation mereka akan beri kepada yang datang dulu dan sanggup miss maghrib serta mungkin ‘rasuah’ para pekerja restoren. Syukur pekerja bukan dari jenis Indon…

Di samping itu, aktiviti pantai kat Bagan Lalang memang best kalau air pasang. Boleh surfing, naik bot nelayan ke laut dalam, memancing dan berenang. Inilah masanya. Sikit masa lagi semua akan jadi kawasan private Gold Coast. Hancus reserve Melayu….kalau beri pembangkang memerintah Selangor sudah pasti tergadai kawasan itu.

Bagi mereka yang gemar ikan fresh, ada pasar ikan berhampiran. Gerenti fresh ikan dan makanan lautnya. Tapi …. mahal … tak usah harapla nak dapat special price … memang kapitalis betul peraih dan nelayan sekarang. Mana pergi Marhaenisme mereka. Hahaha. Campak ke laut. Semua nak hidup mewah.  Semua berangan nak kaya raya macam Ananda Krishnan dan Robert Kuok.

Satu lagi aktiviti yang boleh di lakukan ialah main layang-layang, itu pun kalau cukup angin bertiup. Ketika bermain, ingatlah, hidup ibarat layang-layang, ditarik benang dan berharapkan angin dan tukang main…putus tali hanyut lah di bawa arus angin kencang. Allah SWT lebih mengetahui….aktiviti yang jangan sekali-kali dilakukan ialah bawak bukan muhrim untuk jadikan resort/chalet sebagai love hotel untuk bersetubuh…HARAM.  Atau sekadar merancap konek sampai pancut pekat sekali pun. HARAM.

Tiada ulasan: