Print Document

Print Friendly and PDF

26 Jun 2014

LAGU-LAGU RAP PROGRESSIVE MELAYU KITA....

Kalau di tahun 70an atau 80an dulu aku tak terfikir langsung mengenai perkembangan media massa Malaysia di mana lagu-lagu Melayu begitu "advance" dan mampu menghasilkan lirik-lirik kasar, lucah, mencarut, merapu, ganas, double meaning, brutal, namun sungguh berfalsafah (mungkin generasi tua akan menuduh mereka hampeh dan sampah) kerana boleh di "siarkan" dalam Youtube dan boleh di "nikmati" di seluruh dunia.  

Kalau aku disingkirkan ke Alaska pun kalau ada ruang internet aku pasti boleh mendengar lagu-lagu yang di bawah ini. Jangan sekali mengharapkan lagu-lagu ini dapat kedengaran di radio atau tv tempatan kerana censor masih bersifat haram gampang yang potong for the sake.  (Teringat di zaman 80an aku ada seorang kawan yang bertugas di Lembaga Penapis Filem. Katanya dia banyak "mengharamkan" video video berbau lucah namun semuanya disimpan di rumahnya - blue, yellow, red berbagai colour filem dia ada - defeat the purpose la kalau macam ni).

Sekarang rancak dengan lagu rap yang bagiku heronya di Malaysia ialah kumpulan Too Phat - Malique dan seorang insan bernama Joe Flizzow. Merekalah lagenda yang berani experiment degan lagu rap ketika slow rock masih menjadi siulan pendengar Malaysia yang jiwang dan mimpikan air burit gadis gadis bohsia.  

Kalau kesempatan dengarlah lagu-lagu ini yang aku rasakan begitu kreatif sekali di gubah oleh malaun-malaun Melayu ini.


Nama pun Pukimak tapi nyatanya lagu ini superbdan "bersopan" approachnya.

Cuba dengar lagu ini pulak

 

Lagu ini juga kesan kreatif dan otak blues di penggubah.  Rentak rancak dan boleh mengkhayalkan walaupun mengalakkan pendengar menghisap ganja di samping mengongkek.  Menggaitkan anak yang lahir lepas main puki dengan Mahatma Gandhi juga begitu kreatif sekali. Well Done. (Mungkin disatu hari nanti lagu lagu seperti ini atau genre sebegini dapat berkumandang di udara Malaysia).

Lagu ketiga ialah Rahsia yang penuh sindiran suasana sosial di Malaysia masakini.


Simbolik dan secara direct memang genius si pengubah lagu ini.  Lucah pun bersopan.  Syabas aku ucapkan dan kalau ada masa (bukan di bulan Ramadhan takut sia sia puasa) dengarlah ketiga-tiga lagu rap progressive di atas yang melambangkan bangsa Melayu sudah sampai ke tahap PEMIKIRAN ANTARABANGSA...

Tiada ulasan: