Print Document

Print Friendly and PDF

31 Jul 2012

MELAKA MEMANG BERSEJARAH.

Baru-baru ni aku sempat ke Melaka. Bertugas. (Bandar Hang Tuah dan Hang Jebat pernah bertarung mempertahankan feudalisme. Disamping mengidamkan kangkangan istimewa Hang Li Po dari China).  Terserempak lah berbagai bangunan lama termasuk gereja bersalib di atas. Pelik jugak.  Tak siapa berani politikkan isu SALIB di atas. Mungkin takut nanti pasukan Harimau Malaya tak akan sehebat Belanda.  Gereja Belanda ni memang menarik.  Merah macam warna Komunis. Berdekatan ada cendol istimewa (kononnya?) yang di kendali oleh mamak generasi ketiga. Datuk Nenek jual cendol dan boleh balik India dua tiga kali setahun. Bahagia hidup di Malaysia. Anugerah Allah SWT.  Berhampiran juga ada Hard Rock Cafe. Kedai barangan dah dibuka tetapi Cafenya belum kelihatan dan dalam pembinaan berhampiran (lain kali ke Melaka aku lampirkan gambar). Majulah Melaka (macam Pulau Pinang) kalau ada Hard Rock Cafe milik Yahudi ni. Jangan Melaka jadi macam Penang dalam PRU 13 dah le.  Kalaulah HRC ada kat Kota Baru....pastinya akulah yang pertama beli T-Shirt HRC KOTA BARU.  Nik Aziz pasti 'haramkan' sebarang unsur HRC. 

Jalan-jalan berhampiran ada 'lift berpusing' yang kalau naik dapat lihat permandangan kota Melaka. Ramai jugak pengunjung. Syabas. Kedai minuman berhampiran juga ok tapi janganlah order makanan yang di iklankan "special menu" hari ini. Aku order mi kari, pelayan kata tidak ada.  Celaka. Ngapa iklan. Inilah bodohnya seperti tololnya orang Melaka...ada kris Taming Sari pun masih dijajah sehingga salib lebih ketara sebagai bahan peninggalan sejarah. Maklumklah, Kelantan dan Perak ada Sultan.  Melaka ada Gabenor aje. Podah Cik...


Ada juga kapal lama di pamerkan di tengah pekan. Ngapa? Bodoh punya orang Melaka. Hablau betui.  Mungkin suruh peminat ekor menikam "3143" gamaknya atau pun buat pendatang Acheh nostalgiakan tsunami yang pernah melanda Acheh suatu ketika dulu. 

Apa pun Melaka memang best.  Dan kalau malam sempat ke Red Light Districtnya pasti terngaga melihat puluhan rumah Massage yang beroperasi...pasti ada urut sex.  Inilah hasil projek bekas CM Melaka yang kaki seks suatu ketika dulu.  Apa pun asam pedas dan seafood penambah gout masih lagi yang terbaik terdapat di Melaka. Sila berkunjung. Aku teringat malam New Year 2001 dulu.  A. Halim dengan Kisah dan Tauladan di Mahkota Parade dan Wati Borhan di ribanya.

Tiada ulasan: